woensdag 13 februari 2013

Verdiepen in # Gouda, Facebook

De opdracht om me te verdiepen in lokaal Gouda vond ik niet erg boeiend. Er zijn zoveel verschillende fora actief dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Het lijstje van Maggy was een hele opluchting, het is echt heel fijn op zijn tijd wanneer iemand anders het meest tijdrovende werk doet. Ik ben een aantal sites van het lijstje langsgelopen. Sommigen vond ik erg druk en onoverzichtelijk. Steeds heb ik gezocht naar discussies over de bibliotheek. Op ForumGouda kwam ik een thread tegen over de bieb, die, na een poosje stil gelegen te hebben, nu weer is opgelaaid natuurlijk. En ja hoor, daar kwam ik ook een collega tegen.
Ik weet niet of deelnemen aan deze fora echt handig is. Je kunt wel op persoonlijke titel kletsen, maar toch moet je -vind ik- uitkijken met wat je allemaal zegt/schrijft. Ik kan mij wel voorstellen dat ons communicatieteam zich actief zou mengen in zo'n discussie over de bibliotheek, maar het is tijdrovend. En eerlijk gezegd kwam ik voortdurend dezelfde namen tegen die actief deelnamen aan de discussie. Dus: hoe groot is nu eigenlijk het bereik. Dat moet je afzetten tegen de te investeren tijd. En natuurlijk de vraag, zoals altijd, welk doel zou de bibliotheek er mee willen nastreven?

Dan zie ik meer toekomst in Facebook. De pagina van de bieb is leuk, ziet er verzorgd uit, is actueel en informatief. Maar zou van mij zich ook best meer mogen onderscheiden van de FB pagina's van collega bibliotheken. Met misschien af en toe een actie waar iets mee te winnen valt?. Zeker nu we hoogstwaarschijnlijk gaan verhuizen lijkt FB mij een mooi medium om onze klanten er bij betrokken te houden.
Ik heb ook maar eens van alle informatie gebruik gemaakt die Rob ons heeft aangeboden. Dus.. Facebook maar weer eens onderworpen aan de privacy test. Ik had lijsten aangemaakt en prompt kreeg ik voortdurend emailberichten wanneer "goede"vrienden een status update hadden geplaatst. Daar zat ik nou ook weer niet op te wachten, dus maar op zoek gegaan naar het beslissende vinkje. Ik heb ook maar weer eens goed nagedacht over de vraag wie mijn berichten, updates, foto's en reacties eigenlijk kunnen zien. Vrienden van vrienden van vrienden zijn gewoon onbekenden toch?
Dit Facebook verdiepding bleek toch nuttiger te zijn dan ik van te voren had verwacht. Wanneer je iets langere tijd gebruikt, zoals in dit geval Facebook, denk je algauw dat je het allemaal wel weet. En dat is dus vaak niet zo. En weer wat geleerd!



2 opmerkingen:

  1. Mooi toch, dat het allemaal niet voor de kat z'n viool is??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Speelt die viool dan?...:) Je hebt gelijk met je opmerking over de Goudse fora: je komt steeds dezelfde namen tegen. Dus het bereik is niet erg groot. Wel is volgens mij wel belangrijk dat we volgen wat er gezegd/ gevraagd wordt wat ons aangaat. maar actief deelnemen alleen als je er zelf veel aardigheid in hebt. zoals die collega bijvoorbeeld :)

    BeantwoordenVerwijderen