donderdag 20 december 2012

Verdiepen in # Pinterest

Pinterest is leuk. Ik ben al een poosje actief bezig met Pinterest. Een vriendin nodigde me uit om haar borden te bekijken en vanzelf ging ik zelf ook borden maken. Er is echt van alles te vinden en het is een perfecte manier om te laten zien wat je kunt. Ik heb een blog met al mijn haak- en brei knutsels, maar dat loopt niet echt wanneer je naar het aantal volgers kijkt. Met de Pinterest borden bereik je veel meer mensen. En natuurlijk heb ik ook een bord gemaakt met de inhoud van mijn blog. Het zou leuk zijn wanneer ik op deze manier meer volgers zou kunnen aantrekken.

Lekker rondneuzen op Pinterest is leuk (en ja, verslavend), maar het is echt ongelofelijk om bij elkaar te zien wat mensen allemaal kunnen. Hiervoor was ik vaak aan het zoeken naar handwerk blogs om ideeën en inspiratie op te doen, maar dat was behoorlijk tijdrovend. Via Pinterest gaat dit stukken sneller en vlieg je van een bord van de ene gebruiker naar een andere van een andere gebruiker. Leuker nog is om zelf te pinnen in plaats van alleen maar te repinnen. Wanneer ik mijn favoriete blogs afloop hoef ik geen bladwijzers meer aan te maken of patronen over te typen, gewoon pinnen en klaar. Het is geweldig dat Pinterest automatisch de bron van de afbeelding vermeldt in je pin, zodat je die altijd terug kunt vinden. En het is ook allemaal overzichtelijk geordend op je borden.

Ik vind het ook heel handig dat je per bord kunt volgen. Er zijn veel mensen op Pinterest waarvan ik maar één of twee borden interessant vind, dus volg ik alleen die.
Minder handig aan Pinterest vind ik de navigatie. Ik ben het met Ellie eens dat de zoekfunctie wel voor verbetering vatbaar is. Met name het zoeken naar gebruikers op naam is een hele uitdaging. Ook werkt de functie "vrienden zoeken via Facebook " echt voor geen meter, althans bij mij niet.

Dus, kortom: ik ben een fan. Maar centraal staan hier natuurlijk niet mijn hobbies, maar de eventuele toepassing van Pinterest als medium voor onze bieb. Met een eventuele verhuizing en een nieuw pand in het vooruitzicht denk ik dat  Pinterest een krachtig visueel middel kan zijn. Borden met foto's over de verhuizing, de inrichting, de ruimtes, het meubilair en de fantastische trap kunnen tot de verbeelding spreken. Het kan onze klanten betrokken houden bij hun bibliotheek, het kan ze nieuwsgierig maken, ze op de hoogte houden en het kan ze aan ons binden. Veel meer dan Instagram denk ik dat Pinterest een effectief medium kan zijn voor ons. En het hoeft ook niet zo heel tijdrovend te zijn. 


2 opmerkingen:

  1. Jij was dus al helemaal op de hoogte van dit verdiepding, snelle vogel (of elfje moet ik zeggen).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb nog een leuke link van een bibliotheek die met Pinterest werkt, maar kan hier niet in mijn werkmail, daar heb ik m ingestopt... Zal m je mailen als ik hem heb. Leuk om inspiratie op te doen

    BeantwoordenVerwijderen