donderdag 25 oktober 2012

Verdiepen in # Content Curation

Met Twitter was ik onbekend, maar ik wist tenminste wel wat het was. Van content curatie had ik zelfs helemaal nooit gehoord. Geen idee dus wat het was of wat je daar mee aan moest. Na het lezen van de info van Rob had ik eerlijk gezegd nog steeds geen idee wat ik me er nou bij moest voorstellen. Dus dacht ik dat ik het maar gewoon moest proberen. En dat is eigenlijk niks voor mij, ik ben meer iemand die eerst de handleiding van voor naar achter doorleest voordat ze begint..
Na een tijdje rondzwerven op internet besloten maar een poging te wagen met Scoop it. Een onderwerp opzoeken leek makkelijk, maar was het toch niet. Want hoe zorg je ervoor dat je onderwerp niet té breed wordt (zodat er van filtering eigenlijk geen sprake meer is), of dat het juist te beperkt blijft (en je alleen maar meer van hetzelfde krijgt)? En wat wil je er dan wel of juist niet in hebben? Ik had de voorbeelden bekeken van de bibliotheken Enschede en Leeuwarden, maar dat vond ik helemaal niks. Veel te vol, druk en voor mij te ongestructureerd. Scoop it is overduidelijk meer overzichtelijk ingedeeld en oogt veel meer gestructureerd dan Paper li. Storify heb ik ook uitgeprobeerd, maar daar had ik meer moeite om mijn eigen draai er aan te geven. De winnaar werd dus scoop it: http://www.scoop.it/t/biblioan-s-books-page

Erg origineel is het niet geworden, ik heb meerdere scoop it pagina's gevonden met vergelijkbare inhoud, maar die vond ik dan ook wel erg leuk (zoals de scoop it van spannende boeken).

De bibliotheek als content curator.. Misschien, maar dan niet zoals de bibliotheken uit Enschede of Leeuwarden. Ik kan me niet voorstellen dat onze klanten daar blij mee zouden zijn. Een belangrijke vraag is of het iets toe kan voegen aan wat onze bieb nu al doet. Misschien een vervanging voor de nieuwsbrief? Via twitter en de website zou de aandacht erop gevestigd kunnen worden. Maar toch, er is al een website te onderhouden én er moet al getwitterd worden. Ik denk dat er eerst goed gekeken moet worden naar de eventuele meerwaarde van content curatie voordat we onszelf weer meer werk bezorgen.