donderdag 7 maart 2013

Verdiepen in # Landelijke Ontwikkelingen

Ik werk zelf nog maar 4,5 jaar bij de bibliotheek, maar als klant kom ik er al vanaf dat ik een klein kind was. Tijdens mijn studie werkte ik als invaller bij de bibliotheekfilialen (toen waren dat er nog best veel) in Rotterdam. De balie had één computer waarmee de catalogus te raadplegen was op een DOS-achtige manier. En kaartenbakken, heel veel kaartenbakken. Geen sprake van een website of iets dergelijks. Wanneer ik kijk naar de ontwikkelingen die hebben plaatsgevonden sinds die tijd kan ik daar alleen maar heel blij van worden. Niet alleen als medewerker (geen kaartenbakken meer), maar zeker ook als gebruiker. Ik vind de mogelijkheden van onze website echt heel goed. Heel veel (nieuwe) klanten worden hier ook heel blij van. Iedereen heeft het tegenwoordig druk, dus is ook iedereen tevreden met de mogelijkheden die we bieden om van uit huis een heleboel zaken te kunnen regelen. Persoonlijk vind ik de website van de bibliotheek Hengelo geweldig, omdat het "gewone" zoeken in de catalogus geïntegreerd is met de Aquabrowser. In principe vind je dan dus altijd datgene dat je zoekt: boek, cd, DVD in je eigen bieb of in een andere. Maar dat is persoonlijk, ik realiseer me dat deze manier van zoeken ook heel verwarrend kan zijn. Zeker voor klanten die nog niet erg bekend zijn met alle mogelijkheden bestaat het gevaar dat na een poosje vrolijk doorklikken er uiteindelijk aanzienlijke kosten worden gemaakt.

De blogberichten van Tineke en Coby vind ik een waardevolle, interessante technische aanvulling. Ik denk dat de meesten van ons (zowel klanten als collega's) al die digitale vooruitgang vanzelfsprekend zo niet onvermijdelijk vinden. Dit gaat dus niet vanzelf, er gaat veel hard werk en deskundigheid zitten in het neerzetten van bijvoorbeeld een mooie en gebruiksvriendelijke website.




De website van bibliotheek Hengelo vind ik erg dynamisch. Het lijkt een samensmelting van de website, de facebookpagina en het twitteraccount: website bibliotheek Hengelo. 

Welke bibliotheek website je ook bezoekt, de pagina is direct herkenbaar dankzij de landelijke huisstijl. Dat vind ik persoonlijk erg leuk, het voelt vertrouwd en het geeft een gevoel van saamhorigheid. Een duidelijke, overzichtelijke en vooral gebruiksvriendelijke website zie ik als een visitekaartje. Dus zeker de moeite waard om in te investeren en goed te blijven onderhouden.
Dus ja, wat mij betreft zijn de ontwikkelingen op dit gebied alleen maar positief. En de vraag wat er allemaal nog meer gaat kunnen in de toekomst vind ik een hele interessante.