donderdag 7 maart 2013

Verdiepen in # Landelijke Ontwikkelingen

Ik werk zelf nog maar 4,5 jaar bij de bibliotheek, maar als klant kom ik er al vanaf dat ik een klein kind was. Tijdens mijn studie werkte ik als invaller bij de bibliotheekfilialen (toen waren dat er nog best veel) in Rotterdam. De balie had één computer waarmee de catalogus te raadplegen was op een DOS-achtige manier. En kaartenbakken, heel veel kaartenbakken. Geen sprake van een website of iets dergelijks. Wanneer ik kijk naar de ontwikkelingen die hebben plaatsgevonden sinds die tijd kan ik daar alleen maar heel blij van worden. Niet alleen als medewerker (geen kaartenbakken meer), maar zeker ook als gebruiker. Ik vind de mogelijkheden van onze website echt heel goed. Heel veel (nieuwe) klanten worden hier ook heel blij van. Iedereen heeft het tegenwoordig druk, dus is ook iedereen tevreden met de mogelijkheden die we bieden om van uit huis een heleboel zaken te kunnen regelen. Persoonlijk vind ik de website van de bibliotheek Hengelo geweldig, omdat het "gewone" zoeken in de catalogus geïntegreerd is met de Aquabrowser. In principe vind je dan dus altijd datgene dat je zoekt: boek, cd, DVD in je eigen bieb of in een andere. Maar dat is persoonlijk, ik realiseer me dat deze manier van zoeken ook heel verwarrend kan zijn. Zeker voor klanten die nog niet erg bekend zijn met alle mogelijkheden bestaat het gevaar dat na een poosje vrolijk doorklikken er uiteindelijk aanzienlijke kosten worden gemaakt.

De blogberichten van Tineke en Coby vind ik een waardevolle, interessante technische aanvulling. Ik denk dat de meesten van ons (zowel klanten als collega's) al die digitale vooruitgang vanzelfsprekend zo niet onvermijdelijk vinden. Dit gaat dus niet vanzelf, er gaat veel hard werk en deskundigheid zitten in het neerzetten van bijvoorbeeld een mooie en gebruiksvriendelijke website.




De website van bibliotheek Hengelo vind ik erg dynamisch. Het lijkt een samensmelting van de website, de facebookpagina en het twitteraccount: website bibliotheek Hengelo. 

Welke bibliotheek website je ook bezoekt, de pagina is direct herkenbaar dankzij de landelijke huisstijl. Dat vind ik persoonlijk erg leuk, het voelt vertrouwd en het geeft een gevoel van saamhorigheid. Een duidelijke, overzichtelijke en vooral gebruiksvriendelijke website zie ik als een visitekaartje. Dus zeker de moeite waard om in te investeren en goed te blijven onderhouden.
Dus ja, wat mij betreft zijn de ontwikkelingen op dit gebied alleen maar positief. En de vraag wat er allemaal nog meer gaat kunnen in de toekomst vind ik een hele interessante.










2 opmerkingen:

  1. Zelf heb ik altijd moeite om op een website snel mijn weg te vinden, pas als ik vaker een site bezoek wordt het makkelijker. Lastige klus om eea goed in te richten. Die van Hengelo is wel heel strak, maar toch net zo lastig als de onze, vind ik. De landelijke huisstijl is goed voor de herkenbaarheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig dat je Hengelo een mooie site vindt Anneke, want deze site is geen 'officiele' WAAS- (website as a service)site zoals Coby en ik m bouwen, maar in feite onze eigen site (waarschijnlijk van APPsoftware, waar wij onze huidige website en intranet afnemen) met een landelijk jasje ofwel plug-in erover. Dat kun je zien doordat veel zaken in de officiele WAAS-sites van bibliotheek.nl nog niet mogelijk zijn (bijvoorbeeld tekst vergroten/ verkleinen, site voorlezen en aan de achterkant van de site zijn meer beperkingen). In deze site kan dat wel, daarom herken ik m. Helaas worden dit soort plug-ins op termijn niet meer ondersteund door bibliotheek.nl, anders was het voor ons misschien ook nog een optie geweest. Onze nieuwe site gaat er dus wel uitzien volgens officiële landelijke websiterichtlijnen van bibliotheek.nl..
    Ik vind trouwens persoonlijk de aquabrowser een gebruikers-onvriendelijke gruwel, zo, dat is eruit :-)
    je ziet veel te veel mogelijkheden. Specifiek zoeken in de bezochte site is bijvoorbeeld niet mogelijk.
    En mrsMagd, het is idd moeilijk een site in te richten, ik houd me daarom aanbevolen voor opbouwende kritieken

    BeantwoordenVerwijderen