dinsdag 9 april 2013

Evaluatie

Het zit erop. Er zijn momenten geweest waarop ik het zo jammer vond dat het eens afgelopen zou zijn, er zijn ook momenten geweest waarop ik verlangend uitkeek naar het einde..
Er zijn natuurlijk leuke, interessante, verrassende en minder leuke dingen voorbijgekomen. De opzet van deze cursus heb ik altijd leuk gevonden. Ik ben zelf behoorlijk gericht op de digitale wereld, maar in sociale media had ik me nooit zo verdiept. Vooral ook omdat ik daar in eerste instantie het nut niet van inzag. Sociale media stond voor mij toch vooral voor het delen van irrelevante zaken, zoals geklets over het avondeten en  nieuw gekochte schoenen. En dat is nu dan voor mij het meest interessante dat ik heb geleerd de afgelopen maanden: dat hoeft niet zo te zijn! Media als Facebook en Twitter kunnen echt op een informatieve manier worden ingezet, niet alleen voor mezelf, maar zeker ook voor de bibliotheek. Het is leuk en het voelt zinvol om zo nu en dan via deze media een (kleine) bijdrage te kunnen leveren aan mijn bibliotheek en onze klanten.
De topdingen waren voor mij: Facebook, Twitter en de landelijke ontwikkelingen. Ik had al een Facebook account, maar daar ben ik nu anders tegenaan gaan kijken; Twitter is kort en krachtig én informatief en de landelijke ontwikkelingen vond ik gewoon interessant en heeft ervoor gezorgd dat ik meer om me heen ben gaan kijken in bibliotheekland. Als ding vond ik de screencasting ook erg interessant vanwege de toepassingsmogelijkheden voor de bibliotheek. Wanneer er nagedacht wordt over de gebruiksvriendelijkheid van onze website zie ik wel mogelijkheden met behulp van screencasting. Wanneer je veel werkt in de frontoffice hoor je ook veel terug van klanten. Sommige handelingen moet je telkens weer voor doen, dus een kort en bondig filmpje waarin bepaalde zaken voorgedaan worden lijkt mij handig.
Dingen als Pinterest en Instagram vond ik ook interessant, maar de toepassingen voor de bibliotheek zie ik wat minder. Niet alles kan en is ook niet wenselijk, maar wellicht kunnen deze media ingezet worden als ondersteuning bij de verbouwing.
Tussendoor heb ik ook nog van alles opgestoken over de sporen die je achterlaat tijdens vele internetavonturen en ben ik nu in staat mijn diverse accounts beter te beveiligen.
Jammer aan deze cursus vond ik de eenzaamheidsfactor. Het was toch vooral individueel gericht en er werd weinig met elkaar gedeeld.

Mijn eigen ambitie is toch vooral aan boord te blijven. Ik voel me betrokken bij de bibliotheek als instituut en bij mijn eigen bibliotheek in het bijzonder, waarvoor ik graag meer zou willen betekenen.


1 opmerking:

  1. AN, het was leuk om je aan het werk te zien. En om kennis te maken met je interesses. Ga vooral door met tippen van fijne spannende boeken, digitaal en op papier, ik vertel het dan wel verder

    BeantwoordenVerwijderen