vrijdag 23 november 2012

Verdiepen in # Instagram





Ik heb geen smartphone, dus geen Instagram voor mij... Ik was echter niet bereid dit ding zo snel op te geven. Dus aan de slag dan maar. Veel rondgeneusd op internet en verschillende blogs van collega's even doorgenomen op bruikbare tips. Zo kwam ik bij de site van ink361 terecht. Helaas hier ook weer: inloggen met je Instagram account. Ja, die had ik dus niet. Dus, hoe kon ik aan een account komen? Misschien wanneer iemand anders mét smartphone er één voor me zou aanmaken? Dit vond Rob ook een handig idee en inmiddels heeft hij voor mij een account aangemaakt.

Nu kan ik foto's bekijken, door albums bladeren en gebruikers opzoeken. Maar... ik kan zelf nog steeds helemaal niks. Geen foto plaatsen, geen filters toepassen, niks. Dat is jammer. Alhoewel ik nu wel een goede indruk heb gekregen van Instagram als sociaal netwerk, weet ik nog steeds niet hoe het precies in zijn werk gaat. Voor mij persoonlijk geldt zeker dat, mocht ik ooit de trotse bezitter worden van een smartphone, ik de app zeker zal installeren. Mijn eigen foto's zijn meestal vrij basic, ik hou niet van filters, foto's samenvoegen of allerlei andere rare dingen die je tegenwoordig met je foto's kunt uithalen. Bij instagram gaat het niet per definitie om de kwaliteit van je foto, ik heb de indruk dat het vooral voor de fun is. Er zijn al diverse foto apps ontwikkeld om je foto net weer een andere look te kunnen geven dan de filters die bij instagram zelf horen. Hiermee kun je je dan weer onderscheiden van anderen:




Kan Instagram een aanvulling zijn voor de bibliotheek? Ik denk het wel. Foto's van lezingen, evenementen , cursussen, de Vromannacht, het Verhalenfestival, bijeenkomsten, het (nieuwe) gebouw, interieur... noem maar op. De bieb Gouda plaatst al wel foto's op Facebook, maar ik denk dat met Instagram een ander publiek kan worden bereikt (ik las dat instagram behoorlijk populair is onder jongeren).
Daarnaast kan de bibliotheek genomen foto's ook combineren met Facebook, dat kan tegenwoordig ook.
Ik denk wel dat enige voorzichtigheid is geboden, want alle collega's naar willekeur foto's laten zetten op het bibliotheek instagram account is misschien niet zo'n handig idee. Er moet denk ik wel een doelstelling zijn: wat en wie willen we bereiken en waar plaatsen we wel of juist geen foto's van. Even over nadenken, maar wat mij betreft wel een optie. Foto's laten zien is een hele andere vorm van communicatie naar onze klanten toe dan we gewend zijn, maar kan heel effectief zijn. Het geeft de bibliotheek de mogelijkheid om wellicht ook een andere kant van zichzelf te laten zien.

3 opmerkingen:

  1. Dat laatste denk ik ook, Anneke, en een redacteur is waarschijnlijk een goed idee. Sommige collega's zijn al heel handig met Instagram, zie je de mooie foto's van Wende wel eens voorbij komen? Er ligt weer een leuke uitdaging voor ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is simpel om op een smartphone een andere account naast je eigen account in te stellen. Kom eens langs dan kan je instagram met de mijne proberen, simpel, je hebt t echt binnen een minuut door.. Misschien iets voor de inhaalmiddag?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pluim voor je doorzetten! En ik Like - of beter in Instagram termen, ik Heart - je ideeeen om het te gebruiken voor de bieb. Afspraken ja, maar erg veel kan er niet fout gaan als je alledaagse dingen fotografeert die bibliotheekgerelateerd zijn. Gewoon het gezonde verstand gebruiken.

    Mooi beginnetje zou - op het biebaccount - op te sporen wie er in Gouda actief zijn op Instagram en die mensen gaan volgen.

    BeantwoordenVerwijderen